De criteria zijn het vervolg op de beginsituatie-analyse uit fase 1 van Kompas naar onderwijsinnovatie. Waar fase 1 de huidige context in kaart bracht, legt fase 2 de beoordelingskaders vast waarmee de toekomstige scenario’s geëvalueerd zullen worden.
Het document beschrijft tien criteria die richtinggevend zijn voor de beoordeling van elk scenario:
Inspirerende basis (vijf sleutels tot verwondering)
Leerlinggerichtheid
Aantrekkelijk aanbod
Concurrerende positie
Inclusieve leeromgeving
Helder schoolconcept
Realistische organisatie (financieel en in lestijden/ punten)
Stimulerende infrastructuur
Duurzaamheid, innovatiekracht en kwaliteit
Attractieve werkomgeving voor personeel
Per criterium is uitgewerkt wat het betekent, waarom het belangrijk is en hoe de evaluatie gebeurt (met meetindicatoren). De criteria moeten helpen om scenario’s niet alleen inhoudelijk, maar ook organisatorisch, financieel en pedagogisch af te toetsen.
Daarnaast verduidelijkt het document dat de beoordeling breed gedragen wordt: niet alleen bestuur en visiegroep, maar ook experten, vakbondsafgevaardigden, CLB, lokale gemeenschap en bedrijfsleven worden betrokken. Hun input wordt verwerkt door de visiegroep en teruggekoppeld naar de klankbordgroep, waarna het bestuur de eindbeslissing neemt.