De scenario’s zijn de derde stap in het traject Kompas naar onderwijsinnovatie. Waar fase 1 de beginsituatie in kaart bracht en fase 2 beoordelingscriteria vastlegde, worden in fase 3 verschillende toekomstscenario’s voor Mirho uitgewerkt en naast elkaar gelegd.
De scenario’s schetsen mogelijke organisatievormen, gaande van het behoud van de huidige structuur tot verregaande bundeling in domeinscholen en aparte middenscholen. Elk scenario geeft een beeld van de schoolstructuur, het studieaanbod, de organisatie, samenwerking, infrastructuur en personeelsinzet. Daarbij wordt telkens nagegaan welke gevolgen dit heeft voor leerlingen, medewerkers en de positionering van Mirho in de regio.
Elk scenario wordt in een volgende fase bovendien afgetoetst aan de tien criteria uit fase 2, zoals leerlinggerichtheid, helder schoolconcept, realistische organisatie en duurzaamheid. Zo ontstaat een samenhangend kader dat de visiegroep, klankbordgroep en bestuur helpt om keuzes te maken voor de toekomst van de scholengroep.
Grijs – aanduiding van de campussen
Lichtgroen – aanduiding van de eerste graad
Donkergroen – aanduiding van de bovenbouw
Rode stippellijn – omcirkelt de volledige school
Samen maken deze kleuren zichtbaar hoe de scholen, domeinen en campussen zich tot elkaar verhouden en hoe de scenario’s zich situeren binnen het geheel van Mirho.
Behoud van vier aparte secundaire scholen. Elke school behoudt haar eigen historiek en identiteit, met de intentie om op termijn te groeien naar een gezamenlijk pedagogisch project en werking.
1A en 1B op dezelfde locatie? 1B enkel op VTI en VITO
Varianten voor 1A en 1B? Zoals in de bestaande toestand
DOD een apart domein? Ja, maar de richtingen zijn verspreid over twee campussen
Dubbel aanbod in 2e/3e graad? Dubbels verdwijnen
Behoud van drie secundaire scholen. Elke school met eigen historiek en identiteit waar mogelijk; AS wordt een middenschool, gericht op doorstroming naar KS. Groeien naar gezamenlijk pedagogisch project en werking.
1A en 1B op dezelfde locatie? 1B enkel op VTI en VITO
Varianten voor 1A en 1B? Ja
DOD een apart domein? Ja
Dubbel aanbod in 2e/3e graad? Dubbels verdwijnen
Vier scholen worden twee scholen. Beleidsstructuur per school georganiseerd. Mirho als netwerk van complementaire, gespecialiseerde scholen.
1A en 1B op dezelfde locatie? Ja – op elke school één eerste graad A+B die voorbereidt op de bovenbouw
Varianten voor 1A en 1B? Ja
DOD een apart domein? DOD-richtingen worden verdeeld over twee scholen
Dubbel aanbod in 2e/3e graad? Dubbels verdwijnen
Vier scholen worden twee scholen: één DOD-school (KS + ASO) en één DGD- D/A- en A-school (VTI + VITO).
1A en 1B op dezelfde locatie? Ja – per school één eerste graad die voorbereidt op de bovenbouw
Varianten voor 1A en 1B? Ja
DOD een apart domein? Ja
Dubbel aanbod in 2e/3e graad? Dubbels verdwijnen
Elke school specialiseert zich in één of meerdere domeinen. Ook het domein kunst en creatie wordt ingericht. Alle finaliteiten binnen een domein worden gebundeld en dubbels verdwijnen. De eerste graad is domeinspecifiek; er is geen brede middenschool. Leerlingen kiezen vanaf de start een domein dat aansluit bij hun talenten en interesses.
1A en 1B op dezelfde locatie? Ja, per domein een eerste graad met eigen profiel
Varianten voor 1A en 1B? Ja, aangepast aan het domein
DOD een apart domein? Nee, geïntegreerd binnen de bestaande domeinen
Dubbel aanbod in 2e/3e graad? Dubbels verdwijnen
Eén gezamenlijke middenschool voor alle leerlingen in de eerste graad. Focus op brede oriëntering en talentontdekking. Vanaf de tweede graad doorstroom naar gespecialiseerde domeinscholen. Dubbels verdwijnen. Duidelijk onderscheid tussen oriëntatie (1e graad), vorming (2e graad) en specialisatie (3e graad).
1A en 1B op dezelfde locatie? Ja, alle leerlingen starten in één gezamenlijke middenschool
Varianten voor 1A en 1B? Neen, focus op brede, oriënterende eerste graad
DOD een apart domein? Nee, geïntegreerd binnen de domeinscholen
Dubbel aanbod in 2e/3e graad? Dubbels verdwijnen
Zelfde structuur als scenario 4A, maar met drie sporen in de eerste graad: sneller, gericht en verkennend. Leerlingen kiezen hun spoor afhankelijk van tempo, interesse en behoefte aan oriëntatie.
1A en 1B op dezelfde locatie? Ja, binnen één gezamenlijke middenschool
Varianten voor 1A en 1B? Ja, binnen de sporenstructuur (sneller, gericht, verkennend)
DOD een apart domein? Neen, geïntegreerd binnen de domeinscholen
Dubbel aanbod in 2e/3e graad? Dubbels verdwijnen
Zelfde structuur als scenario 4A, maar met drie sporen in de eerste graad: sneller, gericht en verkennend. Leerlingen kiezen hun spoor afhankelijk van tempo, interesse en behoefte aan oriëntatie.
1A en 1B op dezelfde locatie? Ja, binnen één gezamenlijke middenschool
Varianten voor 1A en 1B? Ja, binnen de sporenstructuur (sneller, gericht, verkennend)
DOD een apart domein? Ja
Dubbel aanbod in 2e/3e graad? Dubbels verdwijnen
Er wordt één middenschool opgericht, die wordt verdeeld over 2 campussen/locaties. Op beide campussen biedt de middenschool een brede oriëntering en worden leerlingen voorbereid op de overstap naar gespecialiseerde domeinscholen vanaf de tweede graad.
1A en 1B op dezelfde locatie? Ja, per middenschool een geïntegreerde eerste graad (A en B)
Varianten voor 1A en 1B? Ja, binnen de brede oriëntering kan differentiatie naargelang de context of leerlingenpopulatie
DOD een apart domein? Neen, geïntegreerd binnen de domeinscholen
Dubbel aanbod in 2e/3e graad? Dubbels verdwijnen
Eén middenschool wordt georganiseerd op twee campussen met op elke campus een eigen inhoudelijke specialisatie. De werking van de middenscholen kan aansluiten bij de structuur van scenario 4B (sporenstructuur). Vanaf de tweede graad stromen leerlingen door naar twee complementaire domeinscholen: één met focus op mens–cultuur en één op technologie–natuur. Op beide domeinscholen worden ook DOD-richtingen ingericht, zodat het geheel een breed en evenwichtig aanbod vormt. In dit voorstel zorgen we voor een optimale logische doorstroming en zijn er zachte overgangen mogelijk.
1A en 1B op dezelfde locatie? Ja, verdeeld over twee campussen met gelijkwaardige werking
Varianten voor 1A en 1B? Ja, afhankelijk van het profiel of de populatie per campus
DOD een apart domein? Ja, op beide domeinscholen worden DOD-richtingen ingericht
Dubbel aanbod in 2e/3e graad? Dubbels verdwijnen
Eén schoolorganisatie met twee pijlers: Mirho Junior (eerste graad) en Mirho Senior (tweede en derde graad). Gemeenschappelijke pedagogische werking, doorlopende leerweg, eenheid in communicatie en positionering, en maximale synergie.
1A en 1B op dezelfde locatie? Ja, geïntegreerd binnen Mirho Junior
Varianten voor 1A en 1B? Ja, binnen één organisatie
DOD een apart domein? Nee, geïntegreerd binnen Mirho Senior
Dubbel aanbod in 2e/3e graad? Dubbels verdwijnen